FORGALOMIRÁNYÍTÁSI-, DISZPÉCSERI- ÉS UTASTÁJÉKOZTATÓ RENDSZEREK
A forgalomirányítás egy olyan folyamat, amely során a
szállítmányokat a megfelelő szállítmányozási célpontra irányítják a forgalomirányítók.
Ez a többszereplős folyamat számos kritikus pont mentén valósul meg, ahol ugyanúgy
fontos a célterület behatárolása, ahogy az útvonalak ismerete is.
Megkülönböztetünk
statikus
és
dinamikus forgalomirányítást
. Míg az elsőnél a rendszergazda
által programozott útvonalak mentén történik a forgalomirányítás, az utóbbinál az
adatcserét az irányítók bonyolítják le egymás között. Biztosítják az
információk megosztását és a kiszállítás elosztását.
A diszpécseri-
és
utastájékoztató rendszerek kritikus helyzetekben
is képesek gyors és pontos információ nyújtására, az erőforrások és információk azonnali és hatékony allokálásához.
A FORGALOMIRÁNYÍTÁSI-, DISZPÉCSERI- ÉS UTASTÁJÉKOZTATÓ RENDSZEREK FŐBB FUNKCIÓI
- Vezénylések (járatok elvégzéséhez szükséges részletes napi teendőlista) befogadása szakrendszerekből, illetve ezek leosztása a fedélzeti eszközökre (OBU-kra)
- Forgalomkövetés és beavatkozás
Alapvető funkciók
Fedélzeti eszközök valós
idejű adatainak fogadása, naplózása, feldolgozása
Járatokat teljesítő járművek
forgalmi státuszainak, aktuális tényadatainak követése, felügyelete
A járatok terv-tény
összehasonlítása, elemzése alapján esetfüggő operatív beavatkozás
tervezése, végrehajtása, végrehajtás felügyelete
Vezénylések módosítása
(operatív beavatkozások), átadási lehetőség vertikálisan, vagy
horizontálisan
Új vezénylések, feladatok
létrehozása
Grafikus felület főbb
funkciói
Különböző megjelenítési
nézetek (pl. térképes, vonalas) és azok közötti váltási lehetőségek
Forgalmi indítónapló
(táblázatos nézet)
Vezénylések grafikus
követése
Vészjelzések,
figyelmeztetések
Buszokról érkező
vészjelzések, illetve automatikus figyelmeztetések fogadása és azokra
történő reagálás (pl. az úgynevezett vészbehallgatás)
Problémamenedzsment
A
valós idejű adatok alapján a felmerülő problémás feladatok, problémás
járatok jelzése és kezelése
TÖBSZOLGÁLTATÓS FUNKCIÓK
Kommunikáció
Diszpécser-járművezető
közötti azonnali üzenetváltás, illetve telefonbeszélgetés
Szolgáltatók diszpécserei
között interaktív üzenetváltás lehetősége (chat)
Egyedi és eseti üzenetek
kiküldése megállóhelyi utastájékoztató táblákra
Utastájékoztatás
Valós
idejű adatok alapján a járatok közlekedési információinak szolgáltatása
utastájékoztatás céljából a társmodulok, társszolgáltatók, illetve
megállóhelyi táblák felé (SIRI szolgáltatás)
Incidenskezelés (Magyarországon elsőként
megvalósított, új funkció!)
Forgalmi incidensek, zavarok
jelzése, diagnosztizálása után az előírt protokoll alapján történő
kezelése, követése. Incidensek információinak átadása a csatlakozott
közlekedési szolgáltatók között.
Csatlakozásmenedzsment (Magyarországon elsőként
megvalósított, új funkció!)
Saját - és akár más
közlekedési szolgáltatótól is érkező - menetrendi adatok, illetve az előre
megváltott láncolt jegyek alapján csatlakozási pontok meghatározása,
követése, az esetleges csatlakozási konfliktusok előrejelzése,
döntéselőkészítő információk megjelenítési
Felmerült
csatlakozási problémák csökkentése érdekében fordák, vezénylések kezelése,
módosítása
Információk
átadása közlekedési szolgáltatók között
Aukció funkcióban akár más közlekedési szolgáltató
bevonásának is lehetősége a forgalmi incidensek együttes kezelésére.